Trappe ud af natflaske

15. august 2019

Alder:
6 mdr.

Trappe ud af natflaske

Hej Helen,

Jeg søger lige en second opinion. Min sundhedsplejerske vil gerne have at vores dreng skal stoppe med at få mad om natten da han i følge sin alder ikke har behov for mad om natten. Hun foreslår jeg fortynder erstatningen og langsomt giver mindre og mindre. Hun ser helst han stopper helt, men kan jo ikke fra den ene dag til den anden stoppe med at give ham mad.

Har i nat prøvet at give mad kl 23, ca 1,5-2 timer før han normalt får. Det gjord at han var meget urolig resten af natten. Skal han blot lære at der ikke skal være mad længere, tænker meget det er en vane at han spiser da klokkeslettet stort set er det samme hver nat. Forsøget med lidt vand midt på natten som umiddelbart virkede til at hjælpe i 1,5 time.

Han bliver meget urolig ml kl 4-6 ...

Annonce

... om morgenen hvor mad typisk gør ham lidt roligere og gør han kan sove videre (nogle dage) til kl 7.

Hvad er din erfaring med at stoppe med natflaske på den måde? Har du nogen forslag til hvordan man lærer børn at sove uden mad om natten.

Om denne urolighed skyldes den manglende mad tør jeg ikke sige.

Tilmed synes hun han får for meget erstatning og bør kunne nøjes med 500-600 ml idet han får 3 måltider mos/grød. Får 1x øllebrød og 2x kartoffelmos med fisk, samt frugt som mellemmåltid.

Har prøvet at give ham mindre mad i løbet af dagen, synes pt han er lidt pylret. Kan der være en sammenhæng idet han føler mere sult?

Synes det stresser mig lidt at skulle ændre på disse ting.

Håber du kan hjælpe lidt med et par gode råd.

Med venlig hilsen
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg